Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Město Krnov - Přímá pomoc jedné domácnosti postižené povodní. Více zde...

Autobaterie - provoz a údržba

Praktická část fóra.

Moderátor: rival

Odpovědět
Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Re: Stejnosměrný proud

Příspěvek od poota »

A(&F) píše:... a nemáš jenom špinavej povrch akumulátoru ??? ...
Máš bod - nebyl špinavej, ale přece jenom trochu vodil :( , takže to sem nepatří a šoupnu to někam jinam, abychom Slávka netrápili :D
Ale může to být taky jedna z příčin "samovybíjení" akumulátoru.

Zdravím - poota


Dr.Ont Geront Senilisimus/GeroDront/DeGe
Uživatelský avatar
Slavek Krepelka
Zasloužilý člen
Příspěvky: 6292
Registrován: ned 07 bře 2010 3:35
Bydliště: Ottawa, Canada, dočas. Praha
Dal: 2432 poděkování
Dostal: 3249 poděkování

Re: Stejnosměrný proud

Příspěvek od Slavek Krepelka »

poota píše: nebyl špinavej, ale přece jenom trochu vodil .... Ale může to být taky jedna z příčin "samovybíjení" akumulátoru.
Zdravím - poota
Nazdar Petře, můžeš to asi šoupnout do nějakýho autovlákna. Jinak ne může,ale je příčinou. Kyselina solná je velice hydroskopická a z akumulátorů, pokud nejsou strašně dobře utěsněné, což u olověných moc dobře nelze, se vyčuzuje a kondenzuje na povrchu baterky kde si nasává ze vzduchu vlhkost. To mám z od baterkářů když jsem ještě sloužil jako opravář akumulátorových čističek v obchoďákách a taky z praxe. Od zahnojenějších baterek dostaneš i trochu pecku, když na ně špatně šáhneš, tedy mimo kolíky.

Ahoj, Slávek.


Je-li tvá přítomnost ve výhni okolností, vyuč se kovářem své budoucnosti.
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

BoosterPack ...

Příspěvek od A(&F) »

... je už sice konec zimy, ale ono se to může hodit i v létě ... :) ...

... všichni to znáte, ... sednete do auta, otočíte klíčkem ... a auto jen udělá "ouu, ouu, ouu" ...... většinou se to stane za třeskutých mrazů, kdy se zpomalí chem. reakce (v -15°C je startovací výkon aku jen 40 % nominální hodnoty, zatímco energetické nároky startu promrzlého motoru jsou více jak dvojnásobné) nebo když máme akumulátor takříkajíc "na koncovce" (příp. kombinanice obého, což je nejčastější) ...... děje se tak, protože vlivem stárnutí se zvýší "vnitřní odpor aku", díky čemuž je potom "ochoten" poskytnout menší proud a při zatížení velmi rychle padá napětí (zjednodušeně řečeno) ... výsledkem je, že nenastartujeme ...

.... když však ke stávajícímu aku (který měl být již dávno na "smetišti dějin") připojíme ještě blok z ultrakapacitorů (jenž mají malé ESR), tak tato přídavná "mezi baterie" umožní okamžitý start i za těch nejkrutějších mrazů ... (teda pokud je zbytek auta v pořádku) ... viz následné video, kde je prezentována instalace přídavného profi modulu "Engine Start Module" od firmy Maxwell do nákladního automobilu ...

[youtube][/youtube]

... a jsou dokonce i tací, kteří používají pouze ultra-kapacitory namísto akumulátoru ...... koneckonců, i já jsem na minulém jarním srazu ukazoval jeden z pěti kondenzátorů (1000F/2,7V), pomocí kterého jsme pokusně nastartovali OA Daewo Tico ... :D ...

[youtube][/youtube]

... takže pokud to někoho z vás oslovilo, asi nejlaciněji je možno zakoupit:
- na E-bay ( http://www.ebay.com/itm/Maxwell-2600-Fa ... 5654a9373f ), kde 12 ks použitých 2600F/2,5V kondů vyjde bratru na 273 USD (185 + 88 za poštovné), což je v přepočtu cca 2700,- na jeden automodil (při šesti článcích v sérii = 433F/15V)
- nebo přímo v "čajně" ( http://www.aliexpress.com/item/high-pow ... 80891.html ), kde 50 ks nových 1000F/2,7V kondíků vyjde na 750 USD (300 + 450 za dopravu do ČR, přičemž do všech vyspělých zemí vč. Německa to stojí minimálně o 110 USD méně :ethink: ), kdy to pak na jedno auto vychází na rovných 3000,- (při serio-paralelním zapojení 2x5 článků = 400F/13,5V) nebo na 1500,- korun (při pěti článcích v sérii = 200F/13,5V) ... nutno však zabezpečit, aby max. napětí v palubní síti nepřesáhlo zmíněných 13,5V !!! (popř. zvolit šesti článkové zapojení = výsledné 334F/16,2V při ceně 3750,- ... nebo 167F/16,2V za 1875,-), což lze uskutečnit pomocí přídavného obvodu za cca 200 až 300 CZK ...

... co se tím získá ?? ... krom úspornějšího provozu automobilu + snazších startů i za nízkých teplot + snížení hmotnosti baterie, se dočkáte podstatného prodloužení životnosti akumulátoru (až 2x), takže počáteční investice se vrátí za pár let ... pozn: ... vzhledem k tomu, že ultra-kapacitory mají garantován 1 milion nabíjecích/vybíjecích cyklů, tak by vás přídavná kondenzátorová baterie měla v pohodě přežít ... ;) ...

... :bye: ... Anri ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: BoosterPack ...

Příspěvek od A(&F) »

A(&F) píše:.... když však ke stávajícímu aku (který měl být již dávno na "smetišti dějin") připojíme ještě blok z ultrakapacitorů (jenž mají malé ESR), tak tato přídavná "mezi baterie" umožní okamžitý start i za těch nejkrutějších mrazů ...
... jelikož jsem byl v SZ dotázán na upřesnění popsané funkce, dovolím si odpovědět veřejně i pro ostatní ...

... jedná se o to, že čím je akumulátor starší nebo vybitější, tak zvyšuje svůj vnitřní odpor ... a i když má v sobě obsažený náboj, který by ještě stačil k nastartování motoru, tak ho však již není schopen vydat celý najednou (v krátké době, potřebné k nastartování) ... kdežto kondenzátor má malý vnitřní odpor (bez ohledu na stáří či okolní teplotu), takže je schopen vydat v něm obsažený náboj "najednou", ve velmi krátkém okamžiku ...

... nabízí se zde např. analogie s těžkým dřevěným vodním kolem (co bylo dříve u vodních mlýnů) ... představte, že je dlouhodobé sucho a tudíž je i nízký stav vody v potoce ... slabý proud vody se sice opírá do lopatek, ale s kolem nepohne ani o kousek (stejně jako slabý proud z akumulátoru neroztočí startér a nepohne motorem) ... pokud však tento napůl vyschlý potůček přehradíme, vznikne nám rybník, který se postupně naplní vodou (stejně jako "slabý proud" z akumulátoru postupně naplní ultra-kondenzátor) ... když poté rychle vytáhneme stavidla, tak proud vody bez problémů roztočí masivní těžké vodní kolo a točí s ním tak dlouho, dokud se rybník nevyprázdní ...... a stejně tak i "obsah" kondenzátoru roztočí startér motoru, když otočíme klíčkem zapalování ... je to sice pouze na krátký okamžik, ale i ta malá chvíle stačí k tomu, aby motor "naskočil" ... zde (oproti potůčku a rybníku) ještě navíc do startéru "teče" nejen proud z kondenzátoru, ale přičítá se k němu i "slabý" proud z "vytahaného akumulátoru", takže výsledná "síla" je ve výsledku ještě větší, než kolik by "poskytl" samotný kondenzátor ... :) ... (původně jsem chtěl použít příměr k nádobce vody u splachovače WC, kterýžto je mnohem pochopitelnější, jelikož to máme všichni doma ... :D :D )

... a jak je možné, že připojením kondenzátoru se sníží i náklady na PHM ?? ... jedná se o to, že kondenzátor je schopen vydat téměř všechnu energii, kterou do něj "naleje" alternátor (pouze část se přemění v teplo, popř. se ztratí samovybíjením), kdežto u akumulátoru získáte zpátky pouze cca 50 až 80% vložené energie, což je způsobeno aj tím, že u akumulátoru se zpočátku nabíjení část energie spotřebuje k "inicializaci" chemického procesu nabíjení (trvajícího až 20 sekund) ... kondenzátor však žádnou takovouto prodlevu nemá a náboj začne přijímat ihned ...


... :bye: ... Anri ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Měření kapacity AKU ...

Příspěvek od A(&F) »

... diplomka ... https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handl ... sequence=1 ...

... + popis EIS metody ... http://batteryuniversity.com/learn/arti ... _batteries ...
... + měřák kapacity http://www.bioethanole85.cz/index.php?o ... 1&Itemid=4 ...

... a ještě jedno povídání o akumulátorech ... http://www.zvlasak.net/baterie_s.pdf ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Nový materiál a struktura pro superkondy ...

Příspěvek od A(&F) »

... kapacitou se blížící kapacitám nynějších dobíjecích baterií ... vůči dosud vyráběným ultracapacitorů se liší "podstatně nižším" počtem nabíjecích cyklů, neb tyto nové jich mají "pouze" 10 tisíc (oproti momentálnímu až 1 milionu cyklů u std. ultrakondů) ... ale i tak je 10x až 20x více, než mají nynější akumulátory ...

... http://www.androidmarket.cz/novinky/osm ... 20-sekund/ ...

... že bychom se přece jenom v brzké době dočkali elektromobilů (a samozřejmě i elektroskútrů :D), které "natankují" lacinou elektřinu stejně rychle, jako když se do nádrží plní tekuté PHM ??? ...... už vidím, jak "Bratrsvo malýho sovy" (neboli Kalouskovo ministerstvo) ihned vymejšlí dajakou chujáckou spotřební daň na elektřinu používanou pro pohon dopravních prostředků ... :? ...

-------------
PeS: ... jen je kouzelný, jak někteří (senzace chtivý) novináři dokázali původní zprávu překroutit do úplně jiné roviny ... viz např. http://tn.nova.cz/zpravy/zajimavosti/ne ... ekund.html ... :laugh: :laugh: :laugh: ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Palivoměr (Gas Gauge) pro olověné baterie ...

Příspěvek od A(&F) »

Obrázek

zdroj: ... http://www.hw.cz/napajeni/bq34z110-zdra ... olova.html ...

... Impedance Track ... dost dobrej počin ... :good: TI ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Renovace akumulátorů ... peroxid vodíku ...

Příspěvek od A(&F) »

... použití peroxidu vodíku při renovaci akumulátorů zde byl již několikrát zmíněn ... a tady http://spisy.upv.cz/Patents/FullDocumen ... 271768.pdf je k tomu aj patent ... jeho podstatou je, že k H2O2 ještě přidávají CMC neboli Karboxymethylcelulózu ( https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handl ... sequence=1 ) ... :) ...

... :bye: ... Anri ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Aktivátor akumulátorů ...

Příspěvek od A(&F) »

... a ještě něco k desulfataci ... "Olověné akumulátory trpí krystalizací sulfátu na svých deskách, to je jedna z hlavních příčin zkrácení jejich životnosti. Tento problém se dá odstranit velmi krátkými proudovými impulzy o velikosti až 100 A (100 μs / 1x za 20 sekund). Následující zapojení generuje tyto oživovací impulzy, vyznačuje se malou vlastní spotřebou, ochranou proti přepólování a ochranou proti podpětí akumulátoru." (viz soubor v příloze) ...... další typ (pracující na opačném principu, = který akumulátor impulsně nezkratovává, ale naopak jej "krmí špičkami" o vyšším napětí) je na adrese http://wiki.mypower.cz/desulfator ... ... :) ...

... :bye: ... Anri ...
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
lajos
Zasloužilý člen
Příspěvky: 2448
Registrován: pát 25 lis 2005 14:32
Bydliště: Liberec
Dal: 471 poděkování
Dostal: 212 poděkování

Re: Autobaterie - provoz a údržba

Příspěvek od lajos »

Zda se mi že oba desulfátory dávají kladný puls do aku, pokud je mi známo k narušení sulfátové vrstvy je třeba záporný puls do plusu aku? U regenerační nabýječky se to řeší jednocestním usměrněním při tom v mezerách pulzu 50Hz se aku místo nabíjení se vybíjí asi s desetinovou hodnotou nabíjecího proudu. Prostě s otočením směru proudu se narušuje vrstva sulfátu.


Uživatelský avatar
A(&F)
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4354
Registrován: sob 07 říj 2006 17:14
Bydliště: Severní čechy
Dal: 1362 poděkování
Dostal: 1195 poděkování

Re: Desufatace ...

Příspěvek od A(&F) »

... no ono je tak, že k rozpouštění sulfátů je v podstatě možno použít jak záporných, tak kladných, velmi krátkých intenzivních pulzů ... a stejně tak fungují i "zkratovací mikro pulzíky" ...... viz výše "Aktivátor", který "svou práci" bude konat aj u akumulátoru "v klidu" (který je zrovna bez nabíjení), dokud jeho napětí neklesne pod 11V (pak ho napěťová ochrana odpojí) ...... kdežto "Desulfator z myPower" je ošetřen tak, aby byl aktivní pouze během dobíjení akumulátoru (tj. v rozmezí 13 až 16 V) ...

... takže jak vidno, funguje toho povícero (a to naštěstí bez ohledu na to, co o tom napíši já :D), ale zatím ještě nikdo nevyzkoumal (popř. vyzkoumal, nepustil to však "ven"), která z těch metod je nejúčinnější ... a také jaké frekvence jsou ty nejsprávnější ... ;) ...

... jinak hezký článek na dané téma je i http://www.hw.cz/teorie-a-praxe/obnova- ... jenim.html ...

... :bye: ... Anri ...

PeS: ... princip zapojení s jednocestnou nabíječkou zatíženou žárovkou, vytvářející poměr mezi proudy 10:1 (popř. typem, kde je žárovka připojena paralelně k usměrňovací diodě, kdy navíc dochází k přepólovávání aku), je mi samozřejmě znám, neb bylo několikrát v různých podobách publikováno (např. v AR), .... ale přesto si myslím, že během tohoto způsobu regenerace je nutno průběžně hlídat (a zároveň korigovat) více věcí najednou (nabíjecí / vybíjecí proud dle momentálního napětí, plynování a hustota elektrolytu, teplota článků, atd.), tudíž pouhé používání pevné frekvence (odvozené čistě od té síťové) není proto zcela úplně ideálním řešením, přestože funguje (bohužel často u ní při postarších aku dochází k rozpadu elektrod) ...


Někdo má z vlastních mindráků těžký dilema, ... já však ne (neb na to mám Ilema :evil: ) ...... (by Anri, reakce na ilemův podpis :) ) ...

... mmch, d-Ilemku, fakt už raději nikdy více nepoužívej cizích slov (když neznáš jejich skutečný význam) ... :P
marpie
Nový člen
Příspěvky: 1
Registrován: stř 03 čer 2015 6:47

Re: Autobaterie - provoz a údržba

Příspěvek od marpie »

Tak jsem se rozhodl pro renovaci své autobaterie 70Ah pomocí nabíječky z Lidlu podle návodu A(&F) neb po nabití to už po 12 hodinách padalo na cca 12,4. Tak jsem ji začal vybíjet v autě - jak měla v zátěži cca 6V tak jsem ji vymontoval, ale než jsem ji donesl do sklepa tak měla 11V. Tak jsem na ni připojil 55W žárovku H1. Po 5ti hodinách bylo v zátěži na baterce 2,5V ale po odpojení to stouplo opět nad 10,3V (kdy se mi Lidl nabíječka přepne na běžné moto nabíjení z pulsního). Tak jsem dvě hodinky ještě vybíjel (to jsem připojil ještě jednu 35W halogenku) ale i poté se baterie vrátila nad 10,3. Tak jsem znova připojil 55W a šel spát. V 5 ráno jsem přišel a žárovka už nesvítila tak jsem ji odpojil - začlo to pomalu stoupat po třičtvrtěhodince jsem znova přišel a na baterce jen 6,5V což nabíječka vyhodnotila jako plnou 6V baterii. Tak jsem zašel pro nabíječku tužkových baterií která má i fci adaptéru (jehož koncovku jsem už vykuchal dávno a jdou přepínat volty, tak jsem nastavil 9V 0,8A. 12V jsem raději nedal ať se zase baterka nevzpamatuje moc a šel jsem do práce. Po příchodu odpoledne uvidím jak to bude vypadat. Známý má nabíječku typu jednocestné usměrnění diodou a v mezidobí, kdy je dioda v nepropustném směru, je baterka vybíjená žárovkou. Mám si ji na tu regeneraci půjčit nebo to zkoušet s tou z Lidlu?


Odpovědět

Zpět na „Dílna“