Zdar chlapi,
byl jsem si teď dva týdny válet šunky u moře bez kontaktu s internetem, takže navazuji na to, co jsem tu posledně pitval ohledně gyro efektu:
Slávek napsal:
Tvé tvrzení, že: "Jde jenom o souhru a vyrovnávání sil" je sice nepochybně pravdivé, ale vzhledem k dost veliké komplexnosti celého projevu takové tvrzení naprosto nic neobjasňuje. Totéž můžu prohlásit i o spalovacím motoru a taky to nic neobjasní o problematice spalovacích motorů. Chybí tomu tvrzení detaily souhry příčin a následků a jde o všeobecnou, avšak naprosto dutou moudrost.
Zkusím to ještě jinak:
Jde tady pořád o tu elementární vlastnost udržet si rovinu rotace, a to kvůli úspornosti pohybu každého bodu káči po kružnici (resp. neúspornosti jakéhokoliv vychýlení z kružnice).
Celá věc má ale ještě jednu dimenzi, která mi docvakla až později: Gyro roztočené v jakékoliv poloze je takříkajíc zaříznuté do prostoru a v této poloze se v něm drží. Principielně je ale zřejmě nejdůležitější ten aspekt, že si chce zachovávat stále stejný vztah vůči vertikále + horizontále. Tím se dá vysvětlit, proč káča s vodorovnou osou může orbitovat. Zůstává totiž zaříznutá v prostoru stále ve vertikále a tím neporušuje základní podmínku své stability. Naopak, když se na ni pověsí závaží, tak se tím silou vychýlí její rovina rotace, zpomalí otáčky setrváku a na to konto zrychlí orbitální otáčky, které se logicky odehrávají po menší kružnici.
Přidávám ještě obrázek s komentářem.
Zdar a sílu
Magneto