Video k té "flo" turbíně co jsem kdysy dával na straně 22 nefunguje. Našel jsem jiné: http://www.youtube.com/watch?v=RagPPrHUMTY
Jinak dávám ještě obrázky na trochu příbuzné téma. Myslím že byly i pokusy využít "coanda efekt".
![Obrázek](http://www.evert.de/eft281a.gif)
![Obrázek](http://www.evert.de/eft281b.gif)
Tom
Moderátor: rival
Tak mi právě asi něco dockvaklo.. že proto se dělají jen tři lopatky? a ne třeba 8.. je to jakýsi kompromis mezi mnozstvim odebrané energie vzduchu a právě tím nenáviděným Betzovo (teď nevím jak to nazvat) "pravidlo?.. zákon?.." je to tak?Akord píše:Poota, myslím, že si v položené otázce rozumíme. Je to jen o tom Betzovi na vstupu...
je lepší el. motor 370W/400ot nebo 730W/400otAkord píše:Krokový motor není dobrý, stejne jako autoalternátor, pro daný účel mají účinnosti pod 50 procent, lze s motory s PM dosáhnout pres 70. Krokáč navíc delá hluk a vibruje veží. Vše toto odzkoušeno.
Rychlost v míste proudení rotoru je docela známa, a není to tím zcela jiste. Je to pouze tím, že vzduch musí za vrtulí odtéct, a nemuže mít nulovou rychlost. Jako optimální vychází výstupní rychlost 1/3 rychlosti vetru.Tuco píše:Co se matně pamatuju, tak ten Betzův limit je 59% jenom proto, že není známá rychlost proudění tušim v místě rotoru a to číslo vyšlo jako důsledek zjednodušení vstupních údajů pro rovnici kontinuity. Možná účinnost je ve skutečnosti vyšší
Rozhoduje obvykle hmotnost Cu, kde je víc Cu, je vetší predpoklad na vetší účinnost. Až je výkon úmerný velikosti, tedy motory jsou srovnatelné, tak ten 730W.pernik píše:je lepší el. motor 370W/400ot nebo 730W/400ot
Nebude to taky trosku souviset s velikosti a "vykonem" vrtule?Akord píše:Rozhoduje obvykle hmotnost Cu, kde je víc Cu, je vetší predpoklad na vetší účinnost. Až je výkon úmerný velikosti, tedy motory jsou srovnatelné, tak ten 730W.
Jak říkám, musím hledat. Ale Betz zjednodušení zavádí určitě.Akord píše:Rychlost v míste proudení rotoru je docela známa, a není to tím zcela jiste. Je to pouze tím, že vzduch musí za vrtulí odtéct, a nemuže mít nulovou rychlost. Jako optimální vychází výstupní rychlost 1/3 rychlosti vetru.
Ok, ale já tam žádné zjednodušení nevidel, dokonce to ani nesouvisí príliš s Betzem, protože ten výpočet je založený snad jenom na Bernoulliho rovnici. Muže si ho provést každý sám za pomoci strední školy. Pak je tam jenom derivace funkce a nalezení lokálního extrému, to za zjednodušení považovat nelze. Nevím, co bych tam ješte našel, co by nemuselo platit vždy.Tuco píše:]Jak říkám, musím hledat. Ale Betz zjednodušení zavádí určitě.Akord píše:Rychlost v míste proudení rotoru je docela známa, a není to tím zcela jiste. Je to pouze tím, že vzduch musí za vrtulí odtéct, a nemuže mít nulovou rychlost. Jako optimální vychází výstupní rychlost 1/3 rychlosti vetru.