jeff píše:... pojďme teda zkusit namalovat provedení tohoto zařízení a postavit nějaké repliky! ...
To je řeč!
Pokusím se shrnout základní vlastnosti, které si myslím, že by to mělo mít.
1) Nevím, jak přesně byla myšlena ta excenticita ve zdokumentovaném stroji, ale doufám, že to byl jen dojem, který vytvořil fakt, že magnety statoru jsou umístěné na mírné spirálovitosti. Dle mého tam nějaká jiná excenticita není, jde pouze o optický dojem. Pokud byste potřebovali nakreslit, jak vůbec k té spirálovitosti přistupovat a kde by tedy vlastně měla být ta osa rotoru, dejte vědět, zkusím udělat jednoduchý obrázek.
2) Je důležité, aby rotor byl "dvojramenný", tak jako na videu. A ramena byla přímo proti sobě, žádný jiný úhel mezi nimi než 180°.
3) Důležitá je možná dost i ta mezera - ta část statoru, kde magnety nejsou. Cívka bude už tak dost stroj brzdit a naprat hned za ní začátek spirály statorových magnetů, to by asi nedělalo dobrotu... A asi i z jiných důvodů.
4) Tady bych chtěl zároveň i odpovědět Martinovi. O tom, že jsou statorové magnety k rotoru otočené jedním pólem jsem přesvědčen proto, že jiné seskládání by nemělo smysl, motor by se netočil. Myslím, že abych se v tomto mýlil, musel bych mít opravdu hodně zastřenou mysl.
5) Cívka by měla číhat hned na konci statorové řady magnetů. "Lokální důvod" tam moc není, ale jde o celek (celý motor v 360° kolem dokola) a o to, že rotor, coby dvě ramena naproti sobě, spolu musí spolupracovat.
6) Na rozmysl také čeká, zda cívku udělat s jádrem železným nebo vzduchovým.
Železné jádro - rotor je výrazně bržděn vždy, i bez připojení žárovky, ale cívka je schopna naindukovat opravdu dobré napětí.
Vzduchové jádro - rotor je bržděn prakticky jen v případě, že dochází k odběru energie (třeba do té žárovky). Brždění rotoru roste úměrně s protékajícím proudem cívkou, ale řekl bych, že to brždění bude docela malé. Ale polezou z toho tak 10x menší výkony. (Zatímco na videu mají železné jádro a indukují něco přes 230V, se vzduchovým jádrem by se indukovalo něco mezi 2 - 30 V, záleží na rychlosti otáček rotoru.) Ale je to řekněme o něco opatrnější cesta, to vzduchové jádro.
7) Elektronika za cívkou... Ideání to, co provedli na videu. Z cívky na usměrňovač, kondíky, žárovka.
8 ) Niklová destička, s tím bude zábava. Bude totiž asi hrát docela velkou roli, jak bude destička tlustá a jak bude široká ("dlouhá"). První pokusy nám pravděpodobně nevyjdou, budem to asi chvíli piplat, než najdem vhodné rozměry. Ale tu tloušťku bych zvolil tak, aby při prosvištění rotoru byla mezi jím a povrchem destičky minimální mezera. Jinak dle mého nemusí jít o nikl, klidně bych na to vzal železo.
9) Jaké magnety? No, pokud to nebudou nějaké superslabé ferity, tak je to asi fuk, jak "kvalitní" kousky použít. Klidně levnější neodymy... Ale asi by bylo vhodné, aby to byly kvádrové magnety (aby jejich čelo nebylo kruhové).
Dnes je to ode mne vše, zase zítra...