Pratele, ja bych vam rad jen upresnil, ze je nutne dbat presnych terminu a na zaklade nich se dale bavit. Predevsim, neexistuje smesna nafta, ale smesna motorova nafta (SMN) a dale pak nafta motorova (NM).
Naftu a jeji vlastnosti blize popisuje norma CSN EN590 (vsimnete si, ze na kazdem stojanu MUSI byt nalepka o tom, ze jde o palivo dle CSN EN590 pro naftu a CSN EN228 pro benzin).
Dle normy existuje CSN EN590:
Nafta motorova (drive jen cista nafta, pozdeji tzv. SMN5 s obsahem 5% MERO, dnes nadnesene "SMN 7", podle 7% obsahu MERO v nafte, ovsem SMN s nizkym obsahem MERO je dnes podle normy NM, nikoli SMN)
Dle ČSN 656508 dale pak jeste:
SMN 30 (smesna motorova nafta, obsah 30% MERO - MEtylester Repkoveho Oleje, coz je prave ta bioslozka, ktera se do nafty u nas pridava).
Vlastnosti techto paliv jsou napriklad zde:
http://www.ceproas.cz/sys/sdilene-dokum ... orova.html
Nafta dle CS EN590 MUSI byt pouzitelna ve vsech vozidlech, dle dnesniho pojeti jde o klasickou naftu a je jedno do ktereho vozidla ji nalejete. Bude to jezdit stejne, musi to jezdit stejne (to prave predpisuje CSN EN590 tak, aby vysledne vlastnosti nafty s bioslozkou byly stejne jako vlastnosti nafty bez bioprisady) a bude to i stejne fungovat a motoru to neublizi. Vliv na spotrebu je diskutabilni, nebot CSN EN590 definuje i vyhrevnost, ktera sice muze kolisat, ale musi se pohybovat ve vytycenych mezich.
O pouziti SMN30 je nutne poradit se s vyrobcem vozidla. Vetsina vyrobcu udava, ze SMN30 lze pouzit. Uvedomte si, ze dneska je v nafte zakonem predepsan (legalizovan) obsah uz 7% metylesteru repkoveho oleje, takze rozdil 7% a 30% neni navenek zase tak dramaticky rozdil.
Takzvana BIONAFTA (obecne FAME - fatty acid methyl ester=metylestery mastnych kyselin, u nas opet MERO = metylester repkoveho oleje) je 100% biopalivo. Neni v ni vubec obsazena mineralni nafta. Je 100% vyrobena esterifikaci z repkoveho oleje. Pouzivani bionafty je opet nutne konzultovat s vyrobcem vozidla. Jelikoz neni zahrnuta v CSN EN590, neodpovida danym pozadavkum a tudiz nemusi byt vhodna pro pouziti ve vsech motorech.
Problemy s pouzitim nafty souvisi predevsim se zmenou mazivosti nafty, reakci na ruzne materialy palivove soustavy (predevsim guma a gumova tesneni), pronikani nespalene nafty do oleje na stenach valce a dale kolem pistnich krouzku do mazaciho oleje (zpusobuje jeho redeni) a stalosti skladovani.
Pozor, u paliv s bioslozkami (vcetne nafty dle CSN EN590 s obsahem 5% nebo 7% MERO) je nebezpeci vylouceni nekterych slozek ve forme pryskyric pri dlouhodobem skladovani. Zatimco vylouceni parafinu pri nizkych teplotach (pod body CFPP) je vratne a parafin se opet rozpusti pri zvyseni teploty, vylouceni pryskyric je nevratne a muze zpusobit vazne poskozeni motoru = zalepeni trysek, cerpadel, vedeni. V tomto pripade je nutne vse rozebrat, vycistit a tak dale! Proto je nutne u vozidel, kterym hrozi delsi odstaveni z provozu (v radu mesicu) a tankuji beznou naftu s obsahem bioslozek, osetrit danou naftu prisadou na prodlouzeni skladovatelnosti, ktera je vcelku bezne k sehnani napriklad u cerpacich stanic a u prodejcu podobnych latek.
Osobne jsme na toto tema dosti podrobne hovorili s Ing.Matejovskym z VSCHT, ktery zaroven dlouhodobe pusobi v ramci Vyzkumneho ustavu paliv a maziv. Vyrozumel jsem, ze pridavek bioslozek neni uplne nejrozumnejsi, nebot pusobi ve smyslu zhorseni mnoha vlastnosti paliv, nicmene mnohem vice lze o tomto kroku pochybovat z hlediska ekologie a ekonomiky. Ze by pridavani bioslozek pusobilo nejak negativne na motory samotne a dale pak na uzivatele vozidel, to nelze rici. Je to nutne zlo a normami je osetreno vse tak, aby to bez problemu fungovalo.
m11
