Stránka 23 z 71

Re: tolerance a mantinely

Napsal: pon 28 pro 2009 13:03
od buky
Gabča píše:
Ilem píše:Napsal pouze, že energie hadru byla 2 Joule (kinetická, když rozjedeš hadr tak, jak to popsala Gabča). Jeho přemístěním byla vykonána práce 2 Joule. To nie je to isté.
Nene, já jsem napsala, že přemístěním hadru byla vykonána práce 2 hybníky :D. Začíná se docela motat.
Re: Akord
Stoupá teda odpor hadru zvýšením rychlosti, klesá, nebo zustává ?
On ten hadr je vůbec trochu ošemetnej... chtělo by to něco co se nesmeká ... pluh na poli, dělající konstantní brázdu. Jó, to je vono, konečně pořádná práce na dráze.

Díky moc Akorde za pojem mechanický odpor ... F/v .... v mat.fyz. tabulkách to nebylo. Má to nějak nazvanou jednotku? Budu tomu říkat odporník (kg/s), nikoli již ampér.

Takže ... máme 50. léta, jsem správná uvědomělá komunistka a tak ořu pole na traktoru. Je po dešti, docela to jde dobře, proto je mechanický odpor pluhování pro danou hloubku brázdy pouze 20 odporníků (např. za sucha je to až 40 odporníků). Takže mám úkol od předsedy družstva vyorat 2 kilometry brázdy - to je moje práce. Lze vyjádřit snadno v hybnících - 2000m * 20 kg/s = spotřeba hybnosti 40 kilohybníků. To je práce. Nevím, proč by zadání práce mělo zahrnovat cokoli víc. 2 km brázdy daného mech. odporu, konec.



A jak to udělám? Budu zrychlovat pluh traktorem, jinak to nejde. Nebo použiju koně, krávu, vlastní sílu, tank. Ale každopádně zrychluju pluh.
Brázda mi to bude hatit, zpomalovat mech. odporem.

Nasadím nějakou motoru příjemnou úroveň plynu, rozumně zařadím, pokud najdu kde, a výsledkem bude, že traktor dává do pluhu zrychlovací tlačící sílu F 50 Newtonů. A když při cuknutí nespadnu, jaká bude rychlost, kterou se budu po poli plazit? Bude to nějaký kompromis mezi silou traktoru a mechanickým odporem brázdy.

Ano, teď konečně jsme se s Akordem sešli.... to by se mělo oslavit .... mech. odpor = F/v, tedy v=F/mech.o. =50N/20odporníků = 2,5 m/s (necelých 10 km/h). Orat budu tedy 800 sec. (13 min). Stejné číslo vyjde i když se celková práce 40 kilohybníků vydělí silou traktoru 50 N, to je jen z jiné strany to samé.
Koukám, že tahle mechanika mech. odporu normálně existuje... proč se víc nepoužívá..njn. Jdu tedy přemýšlet, co vede lidi k tomu, aby to samé zároveň počítali s rychlostí na kvadrát. Asi to nějaký důvod mít bude. Ale proč, jakej? Jaíí :ethink:

Buky ber nás všechny s rezervou :D myslím, že Ti v tom děláme dobrej guláš, mne nevyjímaje.
Guláš je slabý slovo :roll:

Ale mně osobně zajímá, že při tom orání, různych rychlostech a zrychlování potřebuju více nebo méně ENERGIE.
Co se v tomhle případe považuje za více nebo méně ENERGIE o jakou fyzikální veličinu jde.

Chci vás jen upozornit že na tú práci (orbu) potřebujete energii, a ne že práce je už energie.

Re: tolerance a mantinely

Napsal: pon 28 pro 2009 16:16
od Gabča
buky píše: Guláš je slabý slovo :roll:

Ale mně osobně zajímá, že při tom orání, různych rychlostech a zrychlování potřebuju více nebo méně ENERGIE.
Co se v tomhle případe považuje za více nebo méně ENERGIE o jakou fyzikální veličinu jde.

Chci vás jen upozornit že na tú práci (orbu) potřebujete energii, a ne že práce je už energie.
... u orání se ušetřit energie nedá. Čím dáš větší sílu, tím dřív budeš mít hotovo, takže se to vykompenzuje.
čímž se to zásadně liší od gravitace, kde ušetříš když: rychle nahoru a pomalu níže. 8)

Re: tolerance a mantinely

Napsal: pon 28 pro 2009 18:08
od poota
Gabča píše: ... u orání se ušetřit energie nedá...
I dá, dá.

"Přítel mé ženy je i mým přítelem, neboť kdo pole mé oře, šetří pluhu mého."

Zdravím - poota

Re: tolerance a mantinely

Napsal: pon 28 pro 2009 18:25
od buky
poota píše:
Gabča píše: ... u orání se ušetřit energie nedá...
I dá, dá.

"Přítel mé ženy je i mým přítelem, neboť kdo pole mé oře, šetří pluhu mého."

Zdravím - poota
No jo, práce navyše A1+A2=A3 :D

Re: tolerance a mantinely

Napsal: pon 28 pro 2009 21:35
od Gabča
buky píše:
poota píše:
Gabča píše: ... u orání se ušetřit energie nedá...
I dá, dá.

"Přítel mé ženy je i mým přítelem, neboť kdo pole mé oře, šetří pluhu mého."

Zdravím - poota
No jo, práce navyše A1+A2=A3 :D
:laugh: Já Vás voba dva bacim :D, perpetuáři.

Re: Srandičky

Napsal: pon 28 pro 2009 23:00
od buky
Iv píše:Když Vás tady čtu ve volné chvilce, tak Vám sem pošlu myslím SRNKU z MAGEA ....
Jo, je to tu samá sranda, jako ta uložená energie v záváží kyvadlových hodin :D

Re: tolerance a mantinely

Napsal: úte 29 pro 2009 5:48
od buky
Akord píše:
Gabča píše:
Akord píše: Vraťme se k puvodní otázce týkající se mechanického odporu Rm , když stoupá rychlost, tak by odpor podle Rm=F/v mel klesat? Vždyť tažná síla pri vyšší rychlosti nestoupá.
Jaktože ne.... čím rychleji to vořu, tím víc síly mě to momentálně stojí.
To teda ne(v principu, mimo další dynamické zjevy). Pokud by stoupala, tak bys dostala normálne i práci závislou na rychlosti. Vem si silomer, nebo váhu na ryby za pár šupek pro rybare, a potáhni si nejaký predmet po podlaze. Krome zrychlení máš stále sílu stejnou, pokud se to hýbe, ať je rychlost jakákoliv.
Gabča má pravdu, akorád si ji dovolím trochu poopravit: čím rychleji vořu, tím věčší sílu na to potřebuju.

1. Akord upevni si za bicykl pytel cementu a dej si nejvěčší převod do rychla a skus sním přejet 10m, možná sním ani nepohneš, ak ano tak potřebuješ vyvinout velkou sílu na pedálu.

2. To stejně jako v prvním příklade, akorát co nejmenší převod do pomala, nejen že sním pohneš ale i přejdeš těch 10m, ale pomaleji, a působící síla na pedálu bude menší.

A teť mně napadla jedna věc: posaďme v 1. příkladě na bicykl 120kg težkého chlapa.
A v 2. príkladě 60kg.

Kto projede 10m vzdálenost rychleji.

je videt, že

Napsal: úte 29 pro 2009 15:49
od Akord
buky píše:
Akord píše:
Gabča píše: Jaktože ne.... čím rychleji to vořu, tím víc síly mě to momentálně stojí.
To teda ne(v principu, mimo další dynamické zjevy). Pokud by stoupala, tak bys dostala normálne i práci závislou na rychlosti. Vem si silomer, nebo váhu na ryby za pár šupek pro rybare, a potáhni si nejaký predmet po podlaze. Krome zrychlení máš stále sílu stejnou, pokud se to hýbe, ať je rychlost jakákoliv.
Gabča má pravdu, akorád si ji dovolím trochu poopravit: čím rychleji vořu, tím věčší sílu na to potřebuju.

1. Akord upevni si za bicykl pytel cementu a dej si nejvěčší převod do rychla a skus sním přejet 10m, možná sním ani nepohneš, ak ano tak potřebuješ vyvinout velkou sílu na pedálu.

2. To stejně jako v prvním příklade, akorát co nejmenší převod do pomala, nejen že sním pohneš ale i přejdeš těch 10m, ale pomaleji, a působící síla na pedálu bude menší.

A teť mně napadla jedna věc: posaďme v 1. příkladě na bicykl 120kg težkého chlapa.
A v 2. príkladě 60kg.

Kto projede 10m vzdálenost rychleji.
Jsi dobrý. Patrne si ale potrebuješ vyzkoušet všecho, cos mi doporučil. Bavíme se o síle na silomeru, co tahá pytel cementu, a ne o síle Tvých nohou, co tlačíš jakoby do zdi. Ta je stejná, nezávislá na rychlosti a Tvé vuli. Máš v tom guláš.
Proč jsi škodolibý a chceš po mne tahat 50kg cementu? Zapráhni si za kolo cihlu, nebo nejaký lehčí predmet, co utáhneš pri jakémkoli prevodu. No a abys nenaboural, tak se opatrne dívej na silomer, co ten pytlík tahá. Bezpečnejší je tahat cihličku po podlaze. Do orání se radši nepouštej. Sedet v traktoru není merit sílu na pluhu.

Re: je videt, že

Napsal: úte 29 pro 2009 17:58
od buky
Akord píše:
buky píše:
Akord píše:To teda ne(v principu, mimo další dynamické zjevy). Pokud by stoupala, tak bys dostala normálne i práci závislou na rychlosti. Vem si silomer, nebo váhu na ryby za pár šupek pro rybare, a potáhni si nejaký predmet po podlaze. Krome zrychlení máš stále sílu stejnou, pokud se to hýbe, ať je rychlost jakákoliv.
Gabča má pravdu, akorád si ji dovolím trochu poopravit: čím rychleji vořu, tím věčší sílu na to potřebuju.

1. Akord upevni si za bicykl pytel cementu a dej si nejvěčší převod do rychla a skus sním přejet 10m, možná sním ani nepohneš, ak ano tak potřebuješ vyvinout velkou sílu na pedálu.

2. To stejně jako v prvním příklade, akorát co nejmenší převod do pomala, nejen že sním pohneš ale i přejdeš těch 10m, ale pomaleji, a působící síla na pedálu bude menší.

A teť mně napadla jedna věc: posaďme v 1. příkladě na bicykl 120kg težkého chlapa.
A v 2. príkladě 60kg.

Kto projede 10m vzdálenost rychleji.
Jsi dobrý. Patrne si ale potrebuješ vyzkoušet všecho, cos mi doporučil. Bavíme se o síle na silomeru, co tahá pytel cementu, a ne o síle Tvých nohou, co tlačíš jakoby do zdi. Ta je stejná, nezávislá na rychlosti a Tvé vuli. Máš v tom guláš.
Proč jsi škodolibý a chceš po mne tahat 50kg cementu? Zapráhni si za kolo cihlu, nebo nejaký lehčí predmet, co utáhneš pri jakémkoli prevodu. No a abys nenaboural, tak se opatrne dívej na silomer, co ten pytlík tahá. Bezpečnejší je tahat cihličku po podlaze. Do orání se radši nepouštej. Sedet v traktoru není merit sílu na pluhu.
Ok, jen mi je trochu divné že tak náhle obhajuješ siloměr :D , když dám spoustu pokusu se siloměrem (tenzo.) já, tak mám pocit že ho začínáš spochybnovať.

Tak abych to neplevelil možností měnit velikost síly, skusme to jinak.
Jednoduchá kladka se závažím nahradí mech. odpor. Záváží bude vytahovat do výšky 10m naviják zo šnekovým převodem, na ktorom budeme zamienať dva napr. 1,5 KW motory. Jeden bude mít nižší otáčky a druhý vyšší.

Bude spotřeba el. proudu u oboch motorů rovnaká?

Re: je vidět, že

Napsal: úte 29 pro 2009 18:22
od Tuco
A proč by nebyla? Motor s nižšími otáčkami jednoduše nepojede na 100 procent, aby bral lpných 1,5kW, musel bys odpovídajícím způsobem zvýšit váhu pytle. No a potom by šlo veškerý srovnání do háje.

Re: je vidět, že

Napsal: úte 29 pro 2009 19:28
od buky
Tuco píše:A proč by nebyla? Motor s nižšími otáčkami jednoduše nepojede na 100 procent, aby bral lpných 1,5kW, musel bys odpovídajícím způsobem zvýšit váhu pytle. No a potom by šlo veškerý srovnání do háje.
V pořádku ale tu sa přece bavíme o práci a tá je stále rovnaká - váha záváží. Možná to ověříme na Kadlíně :D .

A teť změnme taktiku.

Motor napr. z nižšími otáčkami připojíme namísto pedálu na bicykli a budu měnit otáčky přes prevod.

Bude i tu spotřeba rovnaká i když bude váha záváží rovnaká?

Re: je vidět, že

Napsal: úte 29 pro 2009 19:39
od Ilem
buky píše:
Tuco píše:A proč by nebyla? Motor s nižšími otáčkami jednoduše nepojede na 100 procent, aby bral lpných 1,5kW, musel bys odpovídajícím způsobem zvýšit váhu pytle. No a potom by šlo veškerý srovnání do háje.
V pořádku ale tu sa přece bavíme o práci a tá je stále rovnaká - váha záváží. Možná to ověříme na Kadlíně :D .

A teť změnme taktiku.

Motor napr. z nižšími otáčkami připojíme namísto pedálu na bicykli a budu měnit otáčky přes prevod.

Bude i tu spotřeba rovnaká i když bude váha záváží rovnaká?
Záleží na tom, jakou spotřebu máš na mysli? Celková spotřeba bude stejná (rovnaká) (když zanedbám ztráty, které stejné nebudou). Okmažitá spotřeba bude různá podle převodu. Stejně, jako u předchozího případu celková spotřeba bude stejná (rovnaká), okamžitá se bude lišit.

kolotoč

Napsal: úte 29 pro 2009 21:18
od Akord
Samozrejme bude spotreba stejná, ať jde o bicykl, nebo kladku. I síla na závaží bude stejná, ať jde o kladku, nebo bicykl. A nač vymýšlet dokola nové príklady, když se nedoreší porádne ty predešlé. Elektromotor s nižšíma otáčkama a stejným výkonem má vetší moment(sílu). Jenomže pokud je prevod stejný a pohyb zpomalený, tak mu pak stačí menší výkon. Buky má proste jen problém postavit takový príklad, který by dovolil objektivní srovnání. Buď se pak srovnává práce a nepletou se do otáčky, rychlost a prevody, nebo se srovnává výkon a v prevodech nutno mít jasno. Ne všechno mišmaš najednou.

Re: kolotoč

Napsal: úte 29 pro 2009 22:49
od buky
Akord píše:Samozrejme bude spotreba stejná, ať jde o bicykl, nebo kladku. I síla na závaží bude stejná, ať jde o kladku, nebo bicykl. A nač vymýšlet dokola nové príklady, když se nedoreší porádne ty predešlé. Elektromotor s nižšíma otáčkama a stejným výkonem má vetší moment(sílu). Jenomže pokud je prevod stejný a pohyb zpomalený, tak mu pak stačí menší výkon. Buky má proste jen problém postavit takový príklad, který by dovolil objektivní srovnání. Buď se pak srovnává práce a nepletou se do otáčky, rychlost a prevody, nebo se srovnává výkon a v prevodech nutno mít jasno. Ne všechno mišmaš najednou.
Takže vsio rovno.

Ide mi o túto vec: Ak mením rýchlosť, tak mením aj čas zdvihu závažia do určitej výšky (10m). Takže konám rovnakú prácu (W) nech je čas tejto práce akýkoľvek. Záleží predsa na vzdialenosti (dráhe).

Tak prečo P=W : t

Re: kolotoč

Napsal: úte 29 pro 2009 23:05
od Dvell
buky píše:
Akord píše:Samozrejme bude spotreba stejná, ať jde o bicykl, nebo kladku. I síla na závaží bude stejná, ať jde o kladku, nebo bicykl. A nač vymýšlet dokola nové príklady, když se nedoreší porádne ty predešlé. Elektromotor s nižšíma otáčkama a stejným výkonem má vetší moment(sílu). Jenomže pokud je prevod stejný a pohyb zpomalený, tak mu pak stačí menší výkon. Buky má proste jen problém postavit takový príklad, který by dovolil objektivní srovnání. Buď se pak srovnává práce a nepletou se do otáčky, rychlost a prevody, nebo se srovnává výkon a v prevodech nutno mít jasno. Ne všechno mišmaš najednou.
Takže vsio rovno.

Ide mi o túto vec: Ak mením rýchlosť, tak mením aj čas zdvihu závažia do určitej výšky (10m). Takže konám rovnakú prácu (W) nech je čas tejto práce akýkoľvek. Záleží predsa na vzdialenosti (dráhe).

Tak prečo P=W : t
Tak nevím pane kolego ale zdá se mi že plete dohromady práci a výkon.. Práce je nezávislá na čase.. ale výkon je funkcí času, závislí od vykonané práce.. takže tutéž práci za krátký čas s vysokým výkonem nebo za dlouhý čas s malým výkonem.. se zbytkem Vašeho výroku souhlasím..

S pozdravem

Dvell