Stránka 24 z 71
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 0:17
od buky
Dvell píše:buky píše:Akord píše:Samozrejme bude spotreba stejná, ať jde o bicykl, nebo kladku. I síla na závaží bude stejná, ať jde o kladku, nebo bicykl. A nač vymýšlet dokola nové príklady, když se nedoreší porádne ty predešlé. Elektromotor s nižšíma otáčkama a stejným výkonem má vetší moment(sílu). Jenomže pokud je prevod stejný a pohyb zpomalený, tak mu pak stačí menší výkon. Buky má proste jen problém postavit takový príklad, který by dovolil objektivní srovnání. Buď se pak srovnává práce a nepletou se do otáčky, rychlost a prevody, nebo se srovnává výkon a v prevodech nutno mít jasno. Ne všechno mišmaš najednou.
Takže vsio rovno.
Ide mi o túto vec: Ak mením rýchlosť, tak mením aj čas zdvihu závažia do určitej výšky (10m). Takže konám rovnakú prácu (W) nech je čas tejto práce akýkoľvek. Záleží predsa na vzdialenosti (dráhe).
Tak prečo P=W : t
Tak nevím pane kolego ale zdá se mi že plete dohromady práci a výkon.. Práce je nezávislá na čase.. ale výkon je funkcí času, závislí od vykonané práce.. takže tutéž práci za krátký čas s vysokým výkonem nebo za dlouhý čas s malým výkonem.. se zbytkem Vašeho výroku souhlasím..
S pozdravem
Dvell
Jak s malým nebo vysokým výkonem, při pokusech je použit rovnaký výkon motoru (1,5KW) a celková spotřeba el. proudu je rovnaká.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 0:22
od Akord
buky píše:Jak s malým nebo vysokým výkonem, při pokusech je použit rovnaký výkon motoru (1,5KW) a celková spotřeba el. proudu je rovnaká.
Žiadny motor nedáva výkon povinne. Dá vždy iba taký výkon, aká je záťaž. To, čo je na štítku je iba maximum. Bez záťaže predsa dáva každý motor výkon nulový, a so zvyšujúcou sa záťažou úmerne stúpa. Spotrebu a účinnosť motora do toho nemiešaj.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 0:31
od Ilem
buky píše:
Jak s malým nebo vysokým výkonem, při pokusech je použit rovnaký výkon motoru (1,5KW) a celková spotřeba el. proudu je rovnaká.
To je velký omyl. Na motoru se udává jmenovitý výkon. To znamená, že při tomto výkonu má jmenovité otáčky (ty, co jsou na štítku). Při dlouhodobém překročení tohoto výkonu hrozí přehřátí motoru. Když se 1,5 kW motor točí naprázdno, bere sotva pár desítek watů. Záleží na stavu ložisek.
Pravdu máš, že celková spotřeba proudu je rovnaká. Ale za celý čas vykonání práce. To znamená proud v ampérhodinách, ne proud v ampérech.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 0:34
od buky
Akord píše:buky píše:Jak s malým nebo vysokým výkonem, při pokusech je použit rovnaký výkon motoru (1,5KW) a celková spotřeba el. proudu je rovnaká.
Žiadny motor nedáva výkon povinne. Dá vždy iba taký výkon, aká je záťaž. To, čo je na štítku je iba maximum. Bez záťaže predsa dáva každý motor výkon nulový, a so zvyšujúcou sa záťažou úmerne stúpa. Spotrebu a účinnosť motora do toho nemiešaj.
Zo zvyšujúcou záťažou úmerne stúpa aj výkon a aj ampér a to znamená aj vyššiu spotrebu.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 0:53
od Ilem
buky píše:[
Zo zvyšujúcou záťažou úmerne stúpa aj výkon a aj ampér a to znamená aj vyššiu spotrebu.
Vyššju spotrebu po kratšiu dobu. Celková spotreba je rovnaká.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 1:24
od buky
Ilem píše:buky píše:[
Zo zvyšujúcou záťažou úmerne stúpa aj výkon a aj ampér a to znamená aj vyššiu spotrebu.
Vyššju spotrebu po kratšiu dobu. Celková spotreba je rovnaká.
Jo, jo, jo a sme přesne u toho problému.
Ak je vyššia spotreba za kratšiu dobu (prevod do rýchla) při 1,5KW, to znamená že stúpnu ampére a to následne znamená že motor je viac zaťažený a překonává VĚČŠÍ SILU PO DRÁZE - F.s (věčší odpor)
Jak je to možný když záváží na kladce má stále rovnakou hmotnost.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 1:50
od Ilem
buky píše:
Jak je to možný když záváží na kladce má stále rovnakou hmotnost.
Převodem. Motor to nevidí, ako rovnaků hmotnosť.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 5:36
od buky
Ilem píše:buky píše:
Jak je to možný když záváží na kladce má stále rovnakou hmotnost.
Převodem. Motor to nevidí, ako rovnaků hmotnosť.
Ok, ale máme tu i pokus kde se mění otáčky motoru ale převod zústává.
Tuco říká že je to proto že motor z nižšíma otáčkama není využit na 100%, to znamená že je míň zatížen ako motor z vyššíma otáčkama.
Motor z vyššíma otáčkama je víc zatížen, jak je to možný.
Ak umístim mezi hák a záváží tenzometr ukáže při vyšší rychlosti (nemyslím zrychlení) věčší sílu? Podle mne ano.
Představuji si totiž kozmonauta v raketě který opouští naši zem dvakrát vyšší rychlostí, ale kolmo ku těžisku gravitace. Myslíte že géčka budou rovnaká ako při nižší rychlosti?
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 11:15
od Ilem
buky píše:
Ak umístim mezi hák a záváží tenzometr ukáže při vyšší rychlosti (nemyslím zrychlení) věčší sílu? Podle mne ano.
Ne
buky píše:
Představuji si totiž kozmonauta v raketě který opouští naši zem dvakrát vyšší rychlostí, ale kolmo ku těžisku gravitace. Myslíte že géčka budou rovnaká ako při nižší rychlosti?
Ano
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 12:20
od Gabča
Ilem píše:buky píše:
Ak umístim mezi hák a záváží tenzometr ukáže při vyšší rychlosti (nemyslím zrychlení) věčší sílu? Podle mne ano.
Ne
Jojo,

, aspoň při orání, odházel jsi víc hlíny za vteřinu. Víc hlíny, a dokonce i větší rychlostí. Vy to snad děláte schválně

. Práce se neušetří, ale síla musí být větší při větší rychlsoti, protože jinak by se práce ušetřila.
buky píše:
Představuji si totiž kozmonauta v raketě který opouští naši zem dvakrát vyšší rychlostí, ale kolmo ku těžisku gravitace. Myslíte že géčka budou rovnaká ako při nižší rychlosti?
Ano
Ano, gravitace je totiž něco jiného.
Re: tolerance a mantinely
Napsal: stř 30 pro 2009 12:45
od buky
Gabča píše:Akord píše:Gabča píše:
1) jak se tady citoval odborný článek o motorech ... výkon se měří na motorové brzdě ve formě síly v Newtonech, a teprv poté se přepočítává na výkon. Pouhým kvakrátem rychlosti.
3) jestli to po podlaze může jít rychleji, tak jen protot, že to překoná nějakou mez tření, .........
1. Myslím, že tam nikde kvadrát není. Moment, obvodová rychlost, otáčky za sekundu, práce, výkon. P=6.28*M*n, M je moment, kolmá síla v N na rameni s délkou 1m.
3.Ne. O mezi trení reč nebyla a je mimo téma. Pokud se teleso hýbe, tak je ta mez vždy prekonána. Orání je v námi probírané veci totéž, co tahání pytle za kolem, nebo cihly po podlaze.
1) to "kvadrátem" bylo jen zestručnění. Prostě nějak se to vypočítá ze síly, jo nějak přes ty otáčky, obvody.
3) samozřejmě že rozjezd zanedbáme. Ale i potom, při ustálení, při orání záleží na rychlosti. Zeptejte se někoho... to jakože kdyby náš bagříček na baterky 2*1,5 V na destičce s písečkem který by rozhrnoval, by jel nějak.... a kdybys do něj drnul, tak by se rozjel víc a už by mu ta rychlost zůstala? Blbost, to jde jen u gravitace.
Gabča, já to vidím jako velkou výzvu pro Kadlín
A abych to ještě více zašmodrchal: Jak je to u auta, čím věčší rychlost, tím věčší odpor vzduchu a tím i věčší spotřeba.
Re: tolerance a mantinely
Napsal: stř 30 pro 2009 12:57
od Gabča
Gabča, já to vidím jako velkou výzvu pro Kadlín
přesně

, už se těším, už to vidím

.... bagříček, píseček

,
pak kladka, elektromotor a lano se závažím z věže. Hlavně teď na všechny musíme být hodní, aby přišli všichni

.
Nabereš autem Akorda? Žejo, ať neplácáte benzín?

Re: tolerance a mantinely
Napsal: stř 30 pro 2009 13:16
od poota
Gabča píše:buky píše:... Jak je to u auta, čím věčší rychlost, tím věčší odpor vzduchu a tím i věčší spotřeba.
Nabereš autem Akorda? Žejo, ať neplácáte benzín?
A jeď s ním pomalu, aby byl menší odpor vzduchu a tím i spotřeba
Zdravím - poota
Re: tolerance a mantinely
Napsal: stř 30 pro 2009 13:32
od buky
poota píše:Gabča píše:buky píše:... Jak je to u auta, čím věčší rychlost, tím věčší odpor vzduchu a tím i věčší spotřeba.
Nabereš autem Akorda? Žejo, ať neplácáte benzín?
A jeď s ním pomalu, aby byl menší odpor vzduchu a tím i spotřeba
Zdravím - poota
Jo, spiš by chtělo vakuový tunel: Martin - Kuchyňa - Liberec

.
Re: kolotoč
Napsal: stř 30 pro 2009 19:03
od buky
Ilem píše:
Raketa samozřejmě letí konstantní rychlostí až po vyhoření paliva a do té doby je tam několikanásobek g.
Ilem veď ma neondi
Od čeho závisí nekolikanásobní g, ak raketa letí konstantní rychlostí.