Aktuálně: Nový finanční systém - SPDR nabízí doživotní měsíční rentu, oddlužení. financování vlastních projektů. Více zde...
Dávkování: Ivermectin - Fenbendazol - Mebendazol

Větrná elektrárna (levně)

Vše o alternativních zdrojích energie.

Moderátor: rival

Odpovědět
Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Jerry: 2cm? To je moc. Tenhle problém i s tím, zda 2 disky, nebo jeden byl rešený v tomto vlákne pár stránek zpet, a v sousedním Generátor el.energie pro VE.

ok1VGE: Z motocyklu je jakýkoliv generátor nepoužitelný. Pokud pochybuješ, tak pred vytahováním na sloup zmer účinnost.
Stejná blbost ze z toho čínského webu, previnout alternátor umí leckdo. Stručne rečeno lžou, protože tam vejde málo Cu na ten výkon. Není možné udelat z proporcí autoalternátoru účinnost 80 procent pri jimi uvádeném výkonu 500W(tipuji tak 60 procent), kdežto normálne lze dosáhnout i 90 bez vetších potíží. Autoaltenátor je navržený magneticky jako rychlobežný, muže motat kdo chce co chce (mám to zmerené), odznelo to tady vícekrát včetne pokusu jiných.


yokotashi

Příspěvek od yokotashi »

Super, srouby mam, je to material A4 a jsou uplne nemagneticke (resp. mozna citim nejakou silu, kdyz ho chci zvednout z neodymoveho magnetu, ale nejsem si tim uplne jist - je to na hranici rozlisovacich schopnosti).

Poslali mi to DPDckem a jeden vysel asi na 19kc i s dopravou a DPH.


martin11
Zasloužilý člen
Příspěvky: 4090
Registrován: čtv 17 led 2008 16:08
Dal: 384 poděkování
Dostal: 243 poděkování

šrouby

Příspěvek od martin11 »

...zdravím a protože nemužu napsat na SZ :idea: tak musim sem...prosím napiš adresu obchodu , kde jsi koupil šroubky....ja totiž potřebuju do toho magnetického motoru něco podobného.myslím ten materialco nemagnetuje a podle popisu jak uvádíšby velmi mohli vyhovovat...dík za info martin11 :lol:


... věřím, že se " TO " povede ......
yokotashi

Příspěvek od yokotashi »

http://www.fabory.com/?ch=CZE

Maji prodejnu na Praze 10, ale nikdy jsem tam nebyl - vsechno jsme vyridili mailem a DPDckem. Doporucuju chtit material A4, ten mam vyzkouseny magnetem ... a nejsem si jist, zda ho maji v katalogu, takze kdybys ho tam nenasel, tak imbusy M8x20 z A4 jsou schopni objednat urcite, jestli i jine nevim, ale rozhodne bych se zeptal.


VERT1
Stálý člen
Příspěvky: 52
Registrován: stř 18 bře 2009 9:20
Bydliště: valašské království

Příspěvek od VERT1 »

Zdravím všechny .
Jak jsem pročítal příspěvky nemohu vydržet a taky něco napíši.
To co napíši nejsou teoretické ale praktické zkušenosti.
Já mám generátor vlastní konstrukce .Stálo to spoustu času pokusů i peněz a výsledek nebyl až takový jaký se předpokládal(teda jsme dva já kamarád).
S tím převinutím auto alternátoru –dá se to, je to nejlevnější způsob.Má to své ale.
Alternátor se dá použít při rychloběžné vrtuli (dvou list).
Náš rotor měl průměr 2m pěti list (vlastní výroba profil ck220)pomalu běžná.
Při otáčkách 60ot/min. dávál 0,5A do baterie.Použita elektronika.Kamarádovi
dal max. 10A , v hlavě rotoru je odstředivý regulátor na vyklonění listů.
Náš generátor dává 10A při 14V (650) ,ale10A i při 24V(otáčky nezměřeny nebylo čím) .Pokaždé jsou jiné otáčky rotoru.A náš generátor nemá magnetický hluk (dost důležité).
Musím napsat , ale že již bychom to takhle nedělali.Je to pracné je lepší opravdu přemotat
auto alternátor dát dovnitř permanentní magnet (tororid) a potom vše upravovat přes elektroniku(měniče ).Proto VE co se prodávají mají uvedeny hodnoty 12,24,48V.Právě díky elektronice.Pokud není zaručené místo radši nevrážet moc peněz když nevíš kde fouká.
Jedna z hlavních věcí co je nejdůležitější, místo(lokalita) pro VE .Pokud nebudete mít to správné místo můžete mít VE zlatou a stejně se bude točit jenom sem tam a nebo při poryvech a to se radši na to vykašlat. Já jsem postavil VE na tom nejlepším místě co bylo a řeknu vám ,že po 5-ti letech vím ,že špatně.A teď bych opravdu dlouho hledal místo .Než se bezhlavě pustit do stavby a potom si nadávat jako já .
A radši 1-1,5A do baterií 5h denně než 10A raz za dva měsíce.
Pokud jsem něco napsal nesrozumitelně pardon .Jinak zodpovím jakýkoliv dotaz .
Mám i foto aby si někdo nemyslel ,že si něco vymýšlím .
Mám i kopyto na listy a většinu součástek mám skreslených autoCAD-u
míry mat.pro trup, listy ,kormidlo.


Zlatník

MVE

Příspěvek od Zlatník »

Ahoj,
už delší dobu hledám kde se dá nějaké info o VE. Chystám se něco si postavit a nevím, co lepší. 24V alternátor a měnič (to bych zvládnul sám), nebo jiný postup, který jako neelektrikář nezvládnu. Dokáže mi někdo poradit, co je jak finančně, tak odborně nejmíň náročný? Případně poskytnout pomoc (jakoukoliv) při stavbě? Uvažuju o výkonu 1 - 1,5kW.
Díky za info, klidně na goldsmith@seznam.cz


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Vert1, autoalternátor má vždy nízkou účinnost, ať deláš, co chceš. Není v nem proste dost Cu na výkon kolem 100W a víc. Meril jsem to. Jako účinnost jsi dosáhl?

Zlatník, o konstrukci alternátoru pro vítr je tady hodne príspevku, a aspoň 3 až 4 vlákna, ve kterých jsou mnohé podrobnosti. Jejich prečtení ušetrí hromadu neefektivního rozhodování.

Krome tohoto nejdelšího vlákna viz i:
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=848
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=449
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=587
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=876


Uživatelský avatar
poota
Zasloužilý člen
Příspěvky: 5830
Registrován: stř 26 zář 2007 22:23
Bydliště: Praha
Dal: 1692 poděkování
Dostal: 2418 poděkování

Vícepólový alternátor s invertorem

Příspěvek od poota »

Asi to zase bude dotaz na Akorda, snad mi to promine. U benzínových generátorů zn. Heron tím prý docilují mnohem lepších parametrů, které hned také hodnotí pět až šestkrát vyšší cenou. Jedná se jen o přesnější napěťovou regulaci s vazbou na otáčky motoru, nebo to digitální řízení skutečně docílí vyšší účinnosti přímo generátoru? Děkuji - poota


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Jsou ruzné smery a jde často i o vkus. Obecne tím ušetrí hlavne železo ve statoru, a tím nejakou hmotnost. Až chtejí nechat dobrou účinnost, tak Cu ani moc ne. Když mají magnety, stoupne účinnost. Jsou to težké kompromisy. Pak ta regulace. Až udelají invertor na plný výkon, tak je i docela složitý. Má na rozdíl od bežného regulátoru pres buzený rotor témer okamžitou odezvu. Bežný regulátor bývá ale hodne blbý, má často na svém výstupu pouze 1 fet, nebo tranzistor. Co je horší, tak vinutí buzení je dimenzováno na jmenovité napetí zdroje napájejícího regulátor. Aby tech negativních efektu nebylo málo, tak pridají ješte zpetnou diodu k vinutí. To všechno jsou príčiny, proč je odezva buzení tohoto typu pomalá. Pokud bych ji mel zrychlit delám opak, odstraním diodu a zavedu rízenou dodávku prebytku do zdroje, nebo vyrovnávacího akumulátoru. Jmenovité napetí vinutého rotoru podstatne snížím abych dosáhl rychlejšího nábehu proudu, a taky aby ta zpetná rekuperace nemusela probíhat pri napetí vyšším než má zdroj. To vyžaduje poctivé obousmerné pulsní rízení takového budiče. V prumyslu pracují podobným zpusobem rychloregulátory. Takže je možná i tato cesta. Obecne jde ríct, že lze zrychlit klasickou regulaci buzeného rotoru akceptováním naznačených úprav treba 10x, i víc.
Pak by srovnání s invertorovou koncepcí probíhalo více vyrovnane. Pro výkony v rádu jednotek kW ale za hlavní duvod této koncepce považuji použití permanentních magnetu a zvýšení účinnosti spolu se snížením hmotnosti zvlášte techto menších jednotek. Pak vyvstane invertor spíše jako nutnost, než duvod k ospevování. Znám firmu i lidi, kterí takový pár kW menič delali taky. Žádné pulsní rízení nezvýší účinnost dobre navrženého generátoru, jen naopak, žádáné je, aby odber byl činný a sinusový.


VERT1
Stálý člen
Příspěvky: 52
Registrován: stř 18 bře 2009 9:20
Bydliště: valašské království

Příspěvek od VERT1 »

Akord píše:Vert1, autoalternátor má vždy nízkou účinnost, ať deláš, co chceš. Není v nem proste dost Cu na výkon kolem 100W a víc. Meril jsem to. Jako účinnost jsi dosáhl?

Zlatník, o konstrukci alternátoru pro vítr je tady hodne príspevku, a aspoň 3 až 4 vlákna, ve kterých jsou mnohé podrobnosti. Jejich prečtení ušetrí hromadu neefektivního rozhodování.

Krome tohoto nejdelšího vlákna viz i:
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=848
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=449
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=587
http://upramene.cz/forum/viewtopic.php?t=876
To asi bylo špatně pochopeno auto alternátor má malou účinnost .To jsem vůbec nezpochybňoval, spoustu lidí zapomíná z výkonu odečíst právě to buzení .Napsal jsem aby se vyměnila cívka (elektromagnet) za permanentní magnet.
A tím odpadá buzení a ztráty.
Kolem generátoru jsem to napsal jen proto když uděláš generátor(takový nebo makový) .
Strávíš s tím spoustu času a peněz. Uděláš rotor (to tě bude stát dost peněz na 2kW generátor nemůžeš dát rotor o Ø1m dva listy například) a potom zjistíš že nemáš vítr.Pověz k čemu to ?
Pokud koupíš(kovošrot) altík vykucháš ho vyhodíš cívku dáš dovnitř ferit ,a přemotáš (pokud jsi šikovný) místo Ø1,2mm stávající za Ø0,8mm a tím zvýšíš počet závitů.
Máš vyřešen magnetický hluk uchycení ložisek a zůstane ti jen udělat otáčení gondoly.
Proč tohle píši : Předpokládám ,že víš jak je náročné postavit stožár s VE jakékoli váhy .
A teď si představ ,že jsi se minul s místem. Velký generátor rovná se váha(pokud všechno neuděláš ze metalu) .Stožár neudržíš jenom tak když se Ti do vrtule opře vítr. . Potřebuješ patu stožáru a kotvy .Pokud máš malý generátor můžeš malou VE uvázat i u stromu na vyzkoušení místa (tohle je jenom příklad ).Já jsem měl uvázanou VE
první malou u plotu.¨
Pokud víš jak fouká vítr v horizontálním a vertikálním směru a mění se v délkách u překážek
a co dokáže turbulence .A právě postavit VE u domu je někdy problém .Když se Ti točí gondola kolem své osy jako káča je ti výkon super generátoru k ničemu.
A porto jsou výhodnější malé VE které můžeš přesunovat a dalo by se říct hledat vítr.
Uvedu krásný příklad ve vedlejší vesnici stojí VE Windtower tři list Ø rotoru 3-3,5m odhad. Všechno dělala firma (nevím jaká ) prý to stálo 190000Kč a můžu říct že jí postavili na špatném místě ,protože se točí opravdu při pořádném větru a to je sem tam .No a co s tím nic .Přesunout takovou VE je prakticky nemožné jenom jí postavit znova a to není zadara.
To jsou praktické zkušenosti ne teorie .A pokud se udělá generátor 2kW a dáš k němu rotor
o Ø2m (což je zhruba 2kW výkonu) a to je pěkná vrtule, musí každý počítat že se nebude chtít točit při malém větru. Rotor o Ø2m při otáčkách 500ot/min. je teda fičák ,to pod tak rychle se točící vrtulí není příjemné stát.A nemají to rádi ani sousedé nato pozor.
Třeba se to někomu budou hodit tyhle postřehy.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Vert1, pochopil jsem to dobre. Kolem vrtulí jsem behal a taky mám jednu doma už dávno. Mám teď 2m a dosahuje asi 600/min, pak se staví na hranu. Zkoušel jsem i jednolist. Asi jsi ty vlákna nečetl, protože je zrejmé, že se tady vede diskuse prakticky výhradne o alternátorech s magnety. Nerad proto opakuji, ale mám za sebou nejméne 20 prototypu alternátoru s magnety, nekteré z nich jsou i ve foto ve vlákne na odkazech. Takže zopakuju - jakýkoliv autoalternátor predelaný na jakékoli magnety má zbytečne nízkou účinnost. Má málo místa pro Cu ve vinutí pro daný výkon a otáčky. Co se dá normálne dosáhnout kolem 90procent, tak autoalternátor sotva 70procent, pokud je perfektne udelaný, platí pro výkon pres 100W. Kolem 100W a méne je možno tech 70procent presáhnout i méne povedeným zpusobem. O duvodech jsem psal velmi podrobne. Mel bys tu účinnost pri konkrétním výkonu zmerit, jinak veríš tomu, co není pravda. Stačí upnout za hrídel do soustruhu a merit moment neupevneného statoru rybárským silomerem na známém ramene.


VERT1
Stálý člen
Příspěvky: 52
Registrován: stř 18 bře 2009 9:20
Bydliště: valašské království

Příspěvek od VERT1 »

Akord píše:Vert1, pochopil jsem to dobre. Kolem vrtulí jsem behal a taky mám jednu doma už dávno. Mám teď 2m a dosahuje asi 600/min, pak se staví na hranu. Zkoušel jsem i jednolist. Asi jsi ty vlákna nečetl, protože je zrejmé, že se tady vede diskuse prakticky výhradne o alternátorech s magnety. Nerad proto opakuji, ale mám za sebou nejméne 20 prototypu alternátoru s magnety, nekteré z nich jsou i ve foto ve vlákne na odkazech. Takže zopakuju - jakýkoliv autoalternátor predelaný na jakékoli magnety má zbytečne nízkou účinnost. Má málo místa pro Cu ve vinutí pro daný výkon a otáčky. Co se dá normálne dosáhnout kolem 90procent, tak autoalternátor sotva 70procent, pokud je perfektne udelaný, platí pro výkon pres 100W. Kolem 100W a méne je možno tech 70procent presáhnout i méne povedeným zpusobem. O duvodech jsem psal velmi podrobne. Mel bys tu účinnost pri konkrétním výkonu zmerit, jinak veríš tomu, co není pravda. Stačí upnout za hrídel do soustruhu a merit moment neupevneného statoru rybárským silomerem na známém ramene.

Ale já jsem nepsal výhradně o generátoru .Šlo hlavně o místo to je podstatné .Pokud Tvá VE stojí v otevřené krajině bez domů stromů ,tak chápu že nemáš problém a neřešíš to co jsem chtěl naznačit.Je nás ,ale spoustu kteří nemají ideální podmínky .A po postavení jakékoliv Ve
zjistí že vítr se jejich VE vyhýbá .To jsem měl ne mysli .


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Taky nemám moc dobré místo, ani velkou vrtuli. Proto si všímám tu účinnost. Firmy mají jiné duvody, zajímá jich prvne výdelek, a až pak efekt, netož merení. Nebudu to srovnávat ani se zlatou vodovodní baterií.


VERT1
Stálý člen
Příspěvky: 52
Registrován: stř 18 bře 2009 9:20
Bydliště: valašské království

Příspěvek od VERT1 »

Tohle je jeden stator generátoru z mé VE.
A listy z al plechu
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Akord
Zasloužilý člen
Příspěvky: 3133
Registrován: stř 24 led 2007 0:52
Dal: 5 poděkování
Dostal: 28 poděkování

Příspěvek od Akord »

Ten stator se mi nelíbí, ale ty listy jsou udelané hezky. Mohli bychom udelat kšeft, ty mne dobrou vrtuli a já tobe dobrý alternátor. Nechci Te ale navádet do obchodu, pokud by byl pro Tebe nevýhodný. Podstatne lepší výsledek získáš prestavbou 3f motoru aspoň 0.37kW, 900ot/min osazením magnetu do rotoru, viz i http://www.neodym.sk/3f.htm
tenhle koncept má zmerenou 80procentní účinnost pri 250/min. Jiná možnost ale víc práce je koncepce bez železa ve statoru.


Odpovědět

Zpět na „Jak na to...“